Objectius del Blog

AVÍS A SEGUIDORS;
Aquest blog deixa d'actualitzar-se aquest estiu del 2015 d'acord amb la creació d'una nova pàgina web on s'incorporen els articles existents i els nous que es vagin preparant.
En aquest nou blog trobareu més continguts i una distribució més neta i clara que permetrà trobar amb més facilitat el contingut que us pugui interessar.
La direcció plaautoproteccio.cat ja direcciona al nou blog.
Moltes gràcies


Comentaris, experiències, apunts, tot és benvingut per ajudar a completar aquesta eina informativa.

"L’autoprotecció és el conjunt de mesures (procediments, sistemes i organització) implantades en un determinat àmbit (edificis, instal·lacions, nuclis habitats, solars, activitats, centres, etc) exposat a una o a diverses situacions de risc, destinades a preveure, prevenir i controlar-ne el risc, donar resposta adequada a les emergències i garantir la integració d’aquestes actuacions a les del sistema públic."
font: gencat.cat


Podeu fer comentaris al peu de cada article o adreçar-los a la següent adreça electrònica;

info@consultoriatt.com

Podeu utilitzar el buscador per trobar l'article que necessiteu del blog.

Troba l'article que busques!!

19 de juny 2014

La robòtica aèria aplicada a les emergències.

Article aparegut a la revista gratuïta número 6 ALERTA editada per AS.BO.VO.CA.
 
Aquest article és una part d’un treball de recerca de 2n de Batxillerat sobre la robòtica aplicada a les emergències, i en concret l’aplicació de drons per a ser utilitzats pels cossos de bombers.

Prova de drone dels bombers francesos a Mont-de-Marsan, el juliol de 2012. Foto: Pierre Andrieu afp.com



El que podríem definir com a robòtica aèria, actualment es troba ocupat plenament pels denominats drones o UAV’s. Un UAV és un vehicle aeri no tripulat, denominat així per les sigles enanglès UAV “Unmmaned Aerial Vehicle” en català pot també anomenar-se VANT tot i que el terme més usat és UAV. Inicialment el terme UAV, en anglès també anomenat “drone” era específic per a avions controlats a distància, però l’avenç tecnològic ha fet aparèixer diferents tipus de vehicles aeris no tripulats, ampliant així la definició de VANT.

Els UAV’s es poden classificar de moltes maneres, però normalment es diferencien entre ells per com es controlen, ja que poden ser controlats des de una estació fixa, o amb un control remot. Lògicament, des de l’estació fixa es té més estabilitat de senyal i capacitat d’actuació, i amb un control remot tens l’avantatge de poder controlar el drone de manera lliure i ràpida.

Com gairebé tots els avenços que s’han produït durant la història, els drons, també coneguts com UAV’s es van desenvolupar amb finalitat militar i d’intel·ligència. Per sort, no només s’ha investigat en àmbit militar, si no que a més a més, cada cop més empreses han ficat l’ull en l’ús d’aquests vehicles no tripulats en àmbits de rescat i exploració, fins arribar al punt on actualment ja hi han diversos prototips a la venta completament funcionals, tot i que cap govern ha optat per incorporar encara aquest mecanisme en el seu mètode de treball.

En aquest apartat analitzarem i recolliré els principals models de UAV’s existents o de projectes en desenvolupament exclusivament pensats per ser utilitzats en el camp de les emergències, tot i que la polivalència dels equipaments tècnics que poden embarcar la majoria dels UAV’s localitzats els fan aplicables en diferents camps d’aplicació.

Suport al comandament
Qualsevol dispositiu o recurs que millori la quantitat i qualitat de la informació que pugui rebre, analitzar i avaluar un comandament de bombers, és una eina positiva, per les següents qüestions:
Posa en disposició dels comandaments informació a temps real; permet disposar de visió aèria global que no podria obtenir sense aquest tipus de UAV; no significa posar cap bomber en perill; el seu cost econòmic és baix; la seva posada en operativitat és ràpida i pot realitzar vol nocturn quan la resta d’aeronaus (helicòpters i avions) no disposen de capacitat de fer-ho.

La utilització d’UAV’s, de totes les diferents característiques, en funcions de reconeixement del terreny i de transmissió d’imatges és un dels principals usos en els cossos d’emergència,(especialment els bombers) amb l’objectiu de millorar la informació relacionada amb l’estat i evolució de qualsevol tipus d’intervenció que tenen els comandaments que gestionen l’emergència.

Cal destacar que un des aspectes important és que no n’hi ha prou en disposar d’un UAV, ja que és molt important també disposar dels equipaments tècnic que permetin la recepció i visualització de les imatges, així com del personal format per poder realitzar aquestes  tasques.

Actualment ja molts cossos de bombers estan assajant la integració d’UAV’s per donar suport a la presa de decisions dels comandaments a partir de disposar d’imatges aèries de la zona de treball. Els bombers francesos estan provant les funcionalitats de quadrocòpters en el seguiments i monitorització dels incendis forestals.
 
 
L’estiu del 2013, per posar un exemple de com mica en mica els UAV’s comencen a ser integrats en les tasques de supervisió i captació d’imatges per part de cossos de bombers, s’ha realitzat a Andalusia, per part de l’empresa Elimco, l’avaluació de les prestacions del UAV E-300 Viewer com un element tècnic més per tal d’obtenir informació sobre el comportament i propagació dels incendis forestals, i concretament per realitzar el seguiment de la situació i progressió de l’incendi forestal durant les seves hores nocturnes. El resultat final ha estat positiu per la qual cosa s’ha incorporat aquesta tecnologia UAV com un efectiu més en la gestió de la informació en un incendi forestal. 
 
A Alemanya, hi ha el projecte Air-Shield desenvolupat pels bombers germànics amb l’objectiu de valorar la incorporació d’un UAV en tasques de suport al comandament.

En molts cossos de bombers s’estan realitzant proves per incorporar els UAV’s tipus quadrocòpter per obtenir imatges aèries i a la vegada combinar-ho amb sensors infrarojos o tèrmics per tal de poder visualitzar les parts més actives d’incendis urbans.

Als Estats Units és ja força habitual l’ús de determinats UAV’s militars en la captació d’imatges tèrmiques i cartogràfiques sobre l’evolució i perímetre de grans incendis forestals. Un exemple és el que fan servir de l’empresa Draganfly
 
 
Extinció d’incendis forestals
Existeixen també diferents projectes que plantegen la utilització de UAV’s en tasques d’extinció dels incendis forestals. S’argumenten les avantatges del seu cost més econòmic i fonamentalment la possibilitat de continuar treballant en horari nocturn, moment en el qual les aeronaus convencionals no poden continuar treballant en les tasques d’extinció. Existeixen projectes que s’estan desenvolupant actualment a l’Estat Espanyol, com per exemple, el projecte NITROFIREX planteja la utilització de drons que transporten aigua fins al perímetre de l’incendi a partir de ser llançats des d’un avió nodrissa. 

 
UAV de Singular Aircraft, projecte d’avió amfibi no tripulat en fase de desenvolupament.

 A Catalunya, hi ha el projecte de Singular Aircraft, un projecte d’UAV SA03 que s’està desenvolupant integrament a Catalunya. La nau té gran facilitat d’operació en entorns difícils: orografia complexa, pistes d’aterratge irregulars... i una autonomia de més de 40 hores de vol.
Actualment es troba en fase de proves.
 
Recerca de persones
Pel que fa a la recerca de persones cal diferenciar dos escenaris molt diferents. Per una part tenim el que són les recerques en àmbit rural/forestal de persones perdudes o que han patit algun tipus d’ accident.

En el cas de les recerques en espais rurals/forestal és interessant les aportacions que poden fer els UAV’s si aquests van equipats, a més d’equips de retransmissió d’imatges, amb sensors d’imatges tèrmiques o d’infrarojos. Aquest tipus de sensors permeten localitzar a les persones dins de zones muntanyoses i boscos pel contrast tèrmic de temperatures.
I també són interessants les aplicacions en recerques de persones en zones urbanes afectades per col·lapses estructurals de vivendes o altres tipus d’edificacions, com a conseqüència ja sigui de patologies constructives, terratrèmols o explosions. 
 
També ja existeixen diferents projectes que s’estan desenvolupant, com per exemple, el CLOSE-SEARCH amb la participació de l’Institut de Geomatica de la UPC, l’Asociación de la Industria Navarra i la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya. Els objectius del projecte CLOSE-SEARCH és el de la integració d’un micro UAV,amb sensors d’imatges tèrmiques per tal de donar suport als equips de recerca i rescat. També existeix el
projecte ICARUS, que es fa al Parc Tecnològic del Vallès de la Universitat Autònoma de Barcelona, que es centra en el desenvolupament d’un conjunt de robots integrats per assistir als equips de recerca i rescat en la difícil i perillosa tasca de detectar, localitzar i rescatar
supervivents bàsicament en entorns urbans.
 
Inspeccions tècniques
En determinats tipus de servei, disposar d’un UAV per tal de realitzar tasques d’inspecció de determinades estructures o infraestructures i sense posar en risc als equips de treball, és també una aplicació amb clares avantatges operatives, segons el punt de vista dels bombers amb els que he tingut ocasió de parlar. Un dels exemples és la utilització de UAV’s en tasques d’inspecció d’edificis afectats per terratrèmols.

Salvament marítim
També s’estan desenvolupant projectes en fases molt inicials d’aplicar l’ús dels UAV’s en tasques de salvament marítim. Aquest interès és fruit d’una realitat molt actual com són els morts que els naufragis que la immigració clandestina s’estan produint en determinades zones del mediterrani.

En definitiva i a mode conclusió, penso que en molt poc temps els serveis d’emergència incorporaran la tecnologia dels drones o UAV’s. És imparable.


Pàgines web dels diferents projectes amb UAV’s

Elimco
http://www.elimco.com/p_UAV-E300_24.html

Air-Shield
http://www.microdrones.com/references/case-study/microdrones-md4-1000-AirShield-RISC.pdf

Draganfly
http://www.draganfly.com/news/2014/01/22/draganflyer-x4-es-uas-featured-on-katie-talks-life-saving-mission/

NitroFirex
http://www.nitrofirex.com/

SingularCraift
http://www.singularaircraft.com/

Close-Search
http://www.ideg.es/page.php?id=1057

Icarus
http://www.ascamm.com/projectes/icarus/

 
ORIOL ROVIRA VACASestudiant de 2n de Batxillerat del Col·legi Llor de Sant Boi de Llobregat. Treball
presentat a l’octubre del 2013 amb la professora Encarni Pavón com a tutora.





 
Sol·liciti una visita tècnica, li farem la proposta més adequada a la seva activitat. Contacti amb nosaltres a info@consultoriatt.com. 

Disposem de tècnics competents i acreditats d'acord amb l'Ordre IRP/516/2010 i l'article 17 del Decret 82/2010.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari aquí.